Vene Båt -messut vahvisti asemaansa Pohjois-Euroopan suurimpana ja johtavana veneilytapahtumana. Venemessut ja sen vahvasti elämyksellinen ohjelma olivat kävijöiden mieleen. Tärkein syy messuille tuloon oli elämykset (81 %). Kävijöistä kolme neljännestä (75 %) tuli tutustumaan venealan toimijoihin ja hakemaan ideoita tuleviin hankintoihin (77 %). TNS Gallupin kävijätutkimuksen mukaan kävijöistä 91 % oli tyytyväisiä tapahtumaan ja 68 % hankintoja tänä vuonna tekevistä kävijöistä ilmoitti käyntinsä vaikuttavan tuleviin hankintapäätöksiin. Moottoriveneet kiinnostivat messuilla eniten ja 12 % kävijöistä kertoi suunnittelevansa uuden moottoriveneen hankintaa tänä vuonna.
Kauppaa myös tehtiin messuilla
”Kaikki osaston kuusi esittelyvenettä on myyty messuilla. Kauppaa on tehty hyvin ja edellisvuoteen verrattuna myynti on tuplaantunut”, kertoo XO Boatsin myynti- ja markkinointipäällikkö Calle Nyman tyytyväisenä. ”XO Boatsin mallisto on suomalaisille erittäin sopiva, brändi on tullut tutuksi ja myyntityö on ollut aktiivista”, luettelee Nyman syitä onnistumiseen.
Messujen purjevene Jeanneau 349 oli jo myyty ennen messuja, mutta messujen aikana tehtiin kauppa toisesta purjeveneestä. Jeanneaun edustajan Aquastoren toimitusjohtaja Erkki Kaurinkoski odottaa vielä lisää kauppoja heti messujen jälkeen. ”Tarjouksia on tehty siihen malliin, että uskoisin niistä muutaman johtavan kauppaan.” Viime vuonna Kaurinkoski oli messuilla mukana ilman purjevenettä, ensi vuonna hän toivoo voivansa tuoda messuille kaksi venettä. ”Brändin esille tuominen on tärkeätä ja messujen vaikutus ostospäätökseen on merkittävä.” Samaa mieltä on Bavarian edustaja myyntipäällikkö Jussi Niinimäki Venemaailma Oy:stä. ”Messuilla pääsee tekemään vertailuja eri veneiden kesken ja niiden jälkeen päätös ostosta on helpompi tehdä.” Niinimäki oli myös saanut tarjouspyyntöjä Bavaria 37 -purjeveneestään.
Ensikertalainen innostui messuista
Hong Kong osallistui messujen tarvikepuolelle ensimmäistä kertaa. Tavoitteena oli kertoa uudesta veneilypuolesta, joka tulee myös myymälöihin kalastuksen rinnalle kevään aikana. ”Olemme tyytyväisiä, että tulimme. Saimme kerrottua asiakkaille uudesta osa-alueesta, keräsimme myös palautetta siitä, mitä meillä tulisi olla tarjolla täällä. Vene-elektroniikka ja kelluntapuvut kiinnostivat kävijöitä eniten osastollamme,” kertoi myymäläpäällikkö Samppa Illman Hong Kongin osastolta. ”Kauppaa tehtiin hyvin ja saimme haluamamme viestin läpi, joten voimme olla tyytyväisiä.”
Rohkea panostus Uusi Aalto -alueeseen toi uudenlaisia elämyksiä
Uusi Aalto Waterexpo esitteli messuilla entistä suuremman altaan. Rohkea panostus alueeseen kannatti, sillä tänä vuonna koettiin messuilla hurjia elämyksiä. ”Allas mahdollisti entistä näyttävämpiä esityksiä ja kisoja. Allas oli niin suuri, että siinä pystyi kokeilemaan useita eri lajeja samaan aikaan – vaikkapa sukeltamaan, suppaamaan ja melomaan. Tänä vuonna vesi oli myös lämmitettyä, joten perhepäivänä lapsillakin oli mukava kokeilla vesillä oloa erilaisilla vesileluilla,” kertoo alueen sisällöstä vastaava Sami Pitkänen Pulp Agencystä. ”Uusi Aalto -alue oli aivan omaa luokkaansa tänä vuonna, tällaista ei näe kovinkaan monilla venemessuilla, tuskin missään Euroopassa. Allas herätti paljon kiinnostusta ja ihmetystä. Tästä on hyvä jatkaa alueen sisällön kehittämistä, ensi vuonna esittelemme taas jotain aivan uutta. Uusi Aalto -alueen ohjelmalla on oma tärkeä merkityksensä uusien vesiharrasteiden rantautumiseen Suomeen.”
TNS Gallup haastatteli messujen aikana 300 kävijää venemessuilla.
Vene 17 Båt -messut järjestetään 10. – 19.2.2017 Messukeskuksessa Helsingissä. Tapahtuman järjestää Messukeskus Finnboat ry:n toimeksiannosta.
Lisätietoja venemessuista: tiedottaja Teija Armanto, puh. 050 376 0804, teija.armanto@messukeskus.com
www.venemessut.fi