Finnboat

Veneitä ja veneilytarvikkeita markkinoiva Christoffer Tigerstedt Waltic-boatcenteristä kertoo, että Walticin myynti sunnuntaina päättyneillä Vene 14 Båt -messuilla oli ennätyksellinen. Myös Mercury Marine Suomen toimitusjohtaja Jussi Sepponen on tyytyväinen uutuusmallien tuomaan moottorimyyntiin. – Markkinat eivät ole kuten ennen vaan nyt uutuudet eli tässä ajassa tehdyt veneet käyvät kaupan, hän summaa kysyntää.

– Meillä oli niin paljon kiinnostuneita ostajia osastollamme, että jouduimme tosissaan pohtimaan, kestääkö osastollemme rakennettu laituri yleisön painon. Kesti, ja nyt meillä on nelinkertainen määrä liidejä viime vuoteen verrattuna, kertoo XO Boatsin toimitusjohtaja Henrik Thelen. Positiivinen yllätys oli Thelenin mielestä myös messujen selkeä kansainvälistyminen. Se näkyi osastolla, ja XO sai hyviä kontakteja lähialueiden ostajiin. Satsaus venäjää ja eestiä puhuviin myyjiin osastolla kannatti.

Käytetyistä veneistä on kysyntää

Blue Ocean Oy on Suomen johtava käytettyjen veneiden välittäjä. Toimitusjohtaja Stig Nordblad kertoo, että tahti kaupassa on nyt vene viikossa ja keskihinta liikkuu 140 000 euron tienoilla. Uusien veneiden myynti on vaikeaa mutta käytetyistä on kysyntää. – Käytettyjen veneiden suoranainen hintaromahdus on nyt saavuttanut pohjansa. Tätä halvemmalla purjevenettä ei enää voi saada, sanoo Nordblad. Venemessujen saldona Blue Oceanilla on koeveneen myynti ja kalkkiviivoille edennyt toinen kauppa.

Fiskars Boatsin Anders Kurtén on Buster-veneiden tuotekehitysjohtaja ja erityisen tyytyväinen uutuusveneiden menekkiin venemessuilla. – Myyntimäärät olivat vähintään viime vuoden tasolla. Pienten veneiden myynnin nousu viittaa kuluttajaluottamuksen paluuseen, Kurtén arvioi.

Hankinnat pohjustetaan messuilla

Messuilla tehdyn kävijätutkimuksen mukaan viidennes messukävijöistä aikoo hankkia tänä vuonna moottoriveneen. 10 prosenttia kävijöistä suunnitteli purjeveneen hankintaa. Kaksi kolmannesta venemessujen kävijöistä kertoi messukäynnin vaikuttavan tuleviin hankintapäätöksiin. Kävijät viettivät messuilla keskimäärin kolme ja puoli tuntia.

Uudessakaupungissa ja Kemiönsaarella toimivan venetarvikkeiden maahantuojan, Joonaslokin Janne Salonen odottaa jo seuraavia messuja, kun osastokauppa piristyi silminnähden.
– Olen ollut messuilla mukana parikymmentä kertaa, ja ero aiempiin vuosiin oli huima. Uusilla tuotteilla on tässä iso rooli. Venemessuilla kävi tänäkin vuonna kymmeniä tuhansia veneilijöitä. Ilman messuja uutuuksien lanseeraaminen ei tässä mittakaavassa olisi ollut meille mitenkään mahdollista.

Sunnuntaina päättyneillä Vene 14 Båt -messuilla vieraili kymmenen päivän aikana 69 000 kävijää. Kävijöistä yli 90 prosenttia oli tyytyväisiä messujen tarjontaan ja 93 prosenttia kertoi tulevansa messuille varmasti tai todennäköisesti myös ensi vuonna. Kuudennes kävijöistä tuli pääkaupunkiseudulta.

Vene Båt on Pohjois-Euroopan suurin veneilytapahtuma. Seuraavan kerran messut järjestetään 6.-15.2.2015 Messukeskuksessa Helsingissä. Tänä vuonna tapahtumaan osallistui 383 yritystä. Tapahtuman järjestää Messukeskus Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n toimeksiannosta. Vene 14 Båt -messujen kävijätutkimuksen teki TNS Gallup.

Lisätietoja: Messukeskus, tiedottaja Teija Armanto, puh. 050 376 0804, teija.armanto@messukeskus.com, Lehdistökuvia messuista: http://mediabank.messukeskus.com

English (UK)