fritt för publicering 07.02.2025 kl. 06.00
Konsumenternas svaga köpkraft och den utdragna osäkerheten i ekonomin påverkade båtbranschens försäljning under 2024. Enligt registrerings- och grossiststatistiken minskade antalet sålda nya båtar med nästan tjugo procent jämfört med föregående år, och båtbranschens företags omsättning sjönk med tio procent. Båtbranschens konjunkturbarometer spår dock en vändning för år 2025.
En central indikator för båtlivet i Finland är antalet registrerade båtar, som började öka efter finanskrisen från och med 2013 och nådde sin topp under pandemiåret 2021. Alla båtar som är längre än 5,5 meter eller utrustade med en motor på över 15 kilowatt (20 hästkrafter) förs in i båtregistret. Under 2024 minskade nyregistreringarna av båtar med 19,6 % jämfört med föregående år, men handeln med begagnade båtar fortsatte mycket livlig.
Båtbranschen sysselsätter cirka 3 500 personer i Finland, och enligt en preliminär uppskattning var omsättningen för Finnboats medlemsföretag nära 800 miljoner euro.
”År 2024 var fortfarande mycket utmanande för båtbranschen, men en enkät som gjordes bland Finnboats medlemmar vid årsskiftet förutspår en vändning. Ett annat lovande tecken är att betydligt fler båtar än förra året kommer att visas på Helsingfors Vene Båt-mässa, som markerar starten på den kommande båtsäsongen”, säger Jarkko Pajusalo, vd för Båtbranschens Centralförbund Finnboat.
Enligt Pajusalo har konsumenternas försiktighet och svaga köpkraft särskilt märkts i försäljningen av den populäraste båtklassen, det vill säga mindre utombordsbåtar. Men återhämtningen av köpkraften förväntas gradvis förbättra situationen.
”I Finland är båtliv en aktivitet som engagerar nästan hela befolkningen, och återhämtningen av efterfrågan på små och medelstora utombordsbåtar beror på konsumenternas köpkraft och förtroende för sin egen ekonomi. Återhämtningen av köpkraften i Finland och på de närliggande marknaderna började ta fart under andra halvåret förra året, men har varit betydligt långsammare än förväntat”, säger Pajusalo.
Över 90 % av de nya båtar som säljs i Finland är högst sju meter långa. Förra året registrerades 1 161 nya båtar under sju meter och 41 båtar över tio meter.
Registreringen av nya vattenfarkoster minskade med nästan 20 procent
År 2024 registrerades totalt 2 631 olika nya vattenfarkoster (3 272 år 2023). Motorbåtar stod för 1 895 registreringar (2 359), medan 31 uppblåsbara båtar med styvt skrov (RIB) fördes in i registret (51). Antalet registrerade vattenskotrar var 653 (785).
Finländarna litar på välkända inhemska varumärken, och topp-tio-listan över nyregistrerade motorbåtar domineras av finländska tillverkare. Buster behöll förstaplatsen (350 registrerade båtar), följt av Suvi på andra plats (184). Faster klättrade till tredje plats (180). Även Silver, Yamarin och Terhi nådde över hundra nyregistreringar.
Vattenskotermärket Sea-Doo behöll förstaplatsen i statistiken för samtliga vattenfarkoster (569 registreringar).
Antalet nyregistrerade segelbåtar uppgick till 17, vilket är samma siffra som föregående år. Det populäraste märket var franska Beneteau med fyra registreringar. Den största segelbåten som registrerades i Finland var en 16 meter lång Beneteau Oceanis 51.1. Utöver hemmabyggen registrerades en i Finland tillverkad segelbåt – en 15 meter lång Swan 48, som sjösattes vid Nautors varv i Jakobstad.
Samtidigt fortsatte handeln med begagnade båtar betydligt livligare än före pandemin. Enligt båtregistret som upprätthålls av Transport- och kommunikationsverket Traficom registrerades totalt 23 506 ägarbyten, endast hundra färre än året innan.
”Båtar är bland världens mest långlivade konsumentkapitalvaror, vilket innebär att de byter ägare flera gånger under sin livscykel,” konstaterar Pajusalo.
Nyregistreringar av vattenfarkoster i Finland 2020–2024
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Motorbåtar: | 3,361 | 3,699 | 3,242 | 2,359 | 1,895 |
Segerlbåtar: | 22 | 22 | 18 | 17 | 17 |
Uppblåsbara/RIB: | 68 | 104 | 78 | 51 | 31 |
Vattenskotrar: | 1,272 | 1,276 | 1,179 | 785 | 653 |
Andra: | 46 | 64 | 72 | 60 | 35 |
Tillsammans: | 4,769 | 5,166 | 4,589 | 3,272 | 2,631 |
Ägarbyten av vattenfarkoster 2020–2024
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Motorbåtar: | 24,759 | 23,930 | 18,394 | 19,218 | 19,012 |
Segerlbåtar: | 1,593 | 1,573 | 1,227 | 1,117 | 1,193 |
Uppblåsbara/RIB: | 112 | 109 | 119 | 136 | 145 |
Vattenskotrar: | 2,309 | 2,723 | 2,722 | 3,040 | 3,050 |
Andra: | 87 | 102 | 76 | 93 | 106 |
Tillsammans: | 28,860 | 28,437 | 22,538 | 23,604 | 23,506 |
Exporten av vattenfarkoster minskade
Enligt tullstatistiken minskade värdet av Finlands båtexport med cirka 24 % under januari–november 2024 jämfört med föregående år. Över 3 000 båtar exporterades till 45 olika länder. Sett till antal sjönk båtexporten med 39 %, medan exportvärdet minskade med 24 %.
USA blev det största exportlandet i värde, med båtexport på 45 miljoner euro. Det näst största exportlandet var Norge, där antalet exporterade båtar minskade med 42 % och exportvärdet sjönk med 44 % till 32 miljoner euro. Sverige var det tredje största exportlandet; exportvärdet minskade med 58 %, och dit levererades över 1 200 båtar till ett sammanlagt värde av 28 miljoner euro.
Under årets första elva månader exporterades totalt 42 segelbåtar till ett värde av sammanlagt 125 miljoner euro. Både antalet och det deklarerade exportvärdet minskade jämfört med föregående år. De viktigaste exportländerna för segelbåtar var USA (35 M€), Caymanöarna (14 M€), Norge (13,5 M€), Frankrike (13,2 M€) och Tyskland (12 M€).
Exportstatistik för de 10 största exportländerna, 2024 1-11:
M€ | units | Growth-% | |
USA | 45,1 | 66 | 138,1 % |
Norge | 31,6 | 881 | -44,5 % |
Sverige | 27,6 | 1265 | -58,0 % |
Tyskland | 21,7 | 183 | -6,6 % |
Frankrike | 20,0 | 24 | -13,5 % |
Storbritannien | 18,9 | 81 | -35,5 % |
Caymanöarna | 14,4 | 2 | – |
Schweiz | 10,2 | 56 | -46,7 % |
Turkiet | 10,1 | 49 | 36,7 % |
Brittiska Jungfr. | 6,8 | 1 | 135,0 % |
Total export: | 252,6 M€ | 3 012 | -22,6 % |
Importen minskade med 35 %
Det största importlandet för båtar var fortfarande Mexiko, från vilket 997 vattenfarkoster, huvudsakligen vattenskotrar, importerades. De flesta av dessa tullades in till EU via Finland och exporterades vidare till andra delar av Europa. Importen från Mexiko minskade med 46 %. Det näst största importlandet var Polen, där importen under januari–november 2024 minskade med 34 % till 7,8 miljoner euro och 107 båtar. Från Sverige importerades 109 båtar till ett sammanlagt värde av 3,6 miljoner euro. Importen från Sverige minskade med 15 %.
Importstatistik för de fem största importländerna, 2024 1-11:
M€ | units | Growth-% | |
Mexico | 11,5 | 997 | -46,0 % |
Polen | 7,8 | 107 | -33,8 % |
Storbritannien | 4,0 | 234 | -59,6 % |
Sverige | 3,6 | 109 | -15,0 % |
Frankrike | 0,9 | 3 | 18490,0 % |
Total import: | 35,6 | 4 288 | -34,8 % |
Skärgårdarnas och sjöarnas Finland som båtland
De starkaste båtregionerna var Nyland och Egentliga Finland. I dessa områden registrerades 40 % av hela landets nya vattenfarkoster. De mest aktiva båtkommunerna baserat på antalet nyregistrerade vattenfarkoster var Helsingfors (206), Kuopio (114), Esbo (99) och Åbo (97).
Vid slutet av 2024 fanns det totalt 244 258 registrerade vattenfarkoster i Finland. Flest i Helsingfors (17 379), Esbo (8 019) och Åbo (7 559). Kommuner med över 5 000 registrerade vattenfarkoster inkluderade även Pargas (7 135), Kuopio (5 762), Raseborg (5 504) och Borgå (5 282). Förutom de registrerade vattenfarkosterna finns det särskilt i sjöområdena hundratusentals småbåtar.
Båtbranschens konjunkturbarometer förutspår en vändning
As usual, Finnboat collected estimates from its members regarding turnover and staff at the turn of the year. 43% Som vanligt samlade Finnboat uppskattningar från sina medlemmar om omsättning och personal vid årsskiftet. 43 % tror att omsättningen kommer att förbli oförändrad. 44 % av företagen förutspår en ökning av omsättningen, medan 13 % av företagen förväntar sig att omsättningen minskar.
Trots industrins permitteringar förväntas sysselsättningen inom hela båtbranschen fortsätta på en god nivå, vilket visar på förtroende för branschens framtid. 68 % av företagen tror att personalstyrkan kommer att förbli oförändrad, och 23 % förutspår att personalstyrkan kommer att öka under 2025. 9 % av företagen uppskattar att personalstyrkan kommer att minska.
Personalstyrka för år 2025
- 23 % av företagen förutspår att personalstyrkan kommer att öka (17 % året innan)
- 9 % av företagen förutspår att personalstyrkan kommer att minska (8 % året innan)
- 68 % av företagen förutspår att personalstyrkan kommer att förbli oförändrad (75 % året innan)
Omsättningen för år 2025
- 44 % av företagen förutspår att omsättningen kommer att öka (33 % året innan)
- 13 % av företagen förutspår att omsättningen kommer att minska (19 % året innan)
- 43 % av företagen förutspår att omsättningen kommer att förbli oförändrad (48 % året innan).
Under 2024 har personalpermitteringar genomförts i 15 % av de 116 företagen som svarade på barometern (15 % året innan).
Mer information:
Jarkko Pajusalo
VD
Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf
jarkko@finnboat.fi , tel. +358 40 673 4032